
  

IN THE APPEAL TRIBUNAL OF THE BROADCASTING COMPLAINTS  
 

COMMISSION OF SOUTH AFRICA 
 

 
 Appeal No: A18/2020 

Tribunal Case No: 09/2020 
 
 
In the matter between: 
 
 
eNCA First Appellant 
 
eTV      Second Appellant 
 

 
and  
 
 
 
MEDIA MONITORING AFRICA TRUST Respondent 
 
 

 

MEDIA MONITORING AFRICA’S WRITTEN SUBMISSIONS 

  



  

TABLE OF CONTENTS 

INTRODUCTION ......................................................................................................... 1 

THE TEST ON APPEAL ............................................................................................. 5 

THE LACK OF VALUE IN FALSE STATEMENTS AND THE RISK OF 
MISINFORMATION .................................................................................................... 8 

THE COMMENT CLAUSE PLAINLY APPLIED ....................................................... 13 

The broadcasters’ new test is untenable ............................................................... 13 
In any event, at best for the broadcasters there was a heightened duty on the to 
knock down the false statements .......................................................................... 19 

THE COMMENT CLAUSE WAS PLAINLY BREACHED ........................................ 27 
The meaning of the comment clause .................................................................... 27 
The statements by David Icke breached the clause .............................................. 33 

The failures by Gareth Cliff breached the clause .................................................. 38 

THE QUESTION OF SANCTION ............................................................................. 42 
Cumulative sanctions ............................................................................................ 44 
Wording of the apology .......................................................................................... 45 

CONCLUSION .......................................................................................................... 46 
 



1 

INTRODUCTION 

1 For well over a year, our country and the world have had to grapple with an 

unprecedented threat from the Covid-19 virus. More than 2.6 million people 

worldwide have died from the disease, including more than 50 000 South 

Africans.  As the Full Bench of the High Court explained in FITA: 

“South Africa, like the rest of the world, faces an unprecedented crisis 

following the invasion of the COVID-19 virus, which poses a clear and 

present danger to human life.”1 

2 eNCA proclaims itself to be “South Africa’s most watched TV news channel” and 

“South Africa’s most trusted independent TV and online news brand.”2  e.tv 

proclaims itself to be “the most viewed English channel in the country”.3 

3 Given the circumstances and these lofty claims, one would have expected that 

eNCA and e.tv (the broadcasters) would ensure that their broadcasts contributed 

to providing useful and reliable information regarding the Covid-19 pandemic.   

4 Yet, they did exactly the opposite. 

5 On 22 and 23 July 2020 – four months into the pandemic – they broadcast an 

interview between Gareth Cliff and David Icke. During that interview, Mr Icke 

 
1  Fair-Trade Independent Tobacco Association v President of the Republic of South Africa and Another [2020] 

ZAGPPHC 246 at para 1 
2  https://www.enca.com/about-enca 
3  https://www.etv.co.za/about 



2 

made various false claims about the Covid-19 pandemic. He said that it was “a 

pandemic hoax”,  that there was an “obvious scam going on” and that “there is 

no virus” at all.  At no point did the host, Gareth Cliff, ever make clear to viewers 

that these claims were false. 

6 In a complaint by Media Monitoring Africa (MMA), the BCCSA Tribunal rightly 

held that this breached the provisions of the BCCSA Codes dealing with the 

broadcast of comment. It emphasised the extraordinarily irresponsible nature of 

the broadcast:4 

“When this programme was broadcast on 22 and 23 July 2020, South Africa 

was already 4 months into the various phases of lockdown and people were 

becoming restless on account of their freedoms being curtailed. If someone 

could convince them that there was ‘no virus’ and that the whole thing was 

a ‘pandemic hoax’, people would probably disobey all the regulations. That 

in turn would have caused a new outbreak of the pandemic and many more 

people could have died.” 

7 Both the Subscription Code and the FTA Code are quite clear. They allow the 

broadcast of comment, but the comment “must be made on facts truly stated or 

fairly indicated and referred to”. Or, as the Constitutional Court has explained in 

a defamation context, a person seeking to establish fair comment “must justify 

the facts; but need not justify the comment”.5 

8 For the broadcaster to succeed in this appeal, they must persuade this Tribunal 

that the comments of Mr Icke: 

 
4  Ruling of the Tribunal at para 22. 
5  The Citizen 1978 (Pty) Ltd and Others v McBride 2011 (4) SA 191 (CC) at para 83. 



3 

8.1 were based on facts; and 

8.2 those facts were truly stated or fairly indicated and referred to. 

9 The broadcasters know that they cannot overcome this hurdle. So they try two  

strategies to muddy the waters and avoid their difficulty. 

9.1 First, they say that the comment clauses do not apply at all to Mr Icke’s 

comments. This a new argument – it was not pleaded or advanced 

previously.  It has no basis at all in this Tribunal’s jurisprudence or in 

the Code itself.  As we show, it is plainly bad. 

9.2 Second, they say that the “facts” on which a comment must be based 

need not be true.  In other words, they contend that the Code allows 

for comments based on false facts.  That argument too has no basis at 

all in this Tribunal’s jurisprudence or in the Code itself.  Again, we show 

below it is plainly bad. 

10 We make one last preliminary point: 

10.1 Throughout their heads, the broadcasters repeatedly pour scorn on 

Mr Icke and his views.  In doing so, they try to suggest that no-one 

should take his views seriously.  

10.2 The trouble for them is that this is not what Mr Cliff did during the 

interview.  If the interview was to be aired at all (which it should not be), 

that is what Mr Cliff ought to have done. But he did not. 



4 

10.3 Equally, the broadcasters’ heads seek to imply that Mr Icke is infamous 

and therefore no reasonable viewer would take him seriously. But this 

again not pleaded in the response to the complaint and, moreover, it is 

plainly wrong.   

10.4 As the Tribunal’s members explained in their ruling: 

“When the interview started, we were uncertain whether Mr Icke was 

perhaps a medical doctor, but later in the interview he stated that he 

was a journalist.  He added that he had done 30 years’ research.  He 

does not mention what the subject of his research was….” 

10.5 It is thus quite clear that members of the Tribunal did not know who Mr 

Icke was, nor was there any reason for them to know.  Are the 

broadcasters suggesting that Professor Viljoen, Ms Fakude and 

Mr Naidu are somehow unreasonable viewers?  

10.6 If so, the broadcasters should say so expressly. If not, their attempt to 

rely on Mr Icke’s supposed infamy is plainly unsustainable.   

11 In what follows, we address the following issues in turn: 

11.1 The test on appeal; 

11.2 The lack of value in false statements and the risk of misinformation; 

11.3 The comment clause plainly applied; 

11.4 The comment clause was plainly breached; 

11.5 The question of sanction. 



5 

THE TEST ON APPEAL  

12 Clause 4.9 of the Procedure of the BCCSA stipulates that “[a]n Appeal Tribunal 

shall not set aside or amend a decision of the first Tribunal unless it is clearly 

wrong” (emphasis added).  This is a high threshold to meet, and one which we 

submit the broadcasters have failed to establish in the present matter.   

13 In Belter v eTV, the BCCSA explained that a mere difference of opinion between 

the Appeal Tribunal and the Tribunal would not constitute grounds for 

interference by the Appeal Tribunal; rather, intervention at an appeal level will 

only occur where there was a gross procedural irregularity or where the sanction 

was clearly inappropriate.6  This threshold is applied to ensure that the Tribunal 

is not treated as a mere stepping stone towards a final appeal, as this would not 

be acceptable within a structure such as the BCCSA.7 

14 As emphasised in Belter, “[t]he first Tribunal is given a particular task and when 

concluded in a procedurally fair manner, its finding should, in the ordinary course, 

be final.”8  MMA submits that this approach should be followed in the present 

matter as well, taking into account the following considerations: 

14.1 The matter was fully ventilated before the Tribunal, both in written 

submissions and in oral argument. The broadcasters have neither 

 
6 BCCSA Case No. 01/2010, undated at para 4. 
7 Ibid. 
8 Ibid. 



6 

alleged nor established that there was any procedural irregularity in the 

handling or determination of the complaint. 

14.2 It is apparent from the Tribunal’s ruling that careful regard was paid to 

the submissions of the parties, including in meticulously considering 

the previous cases raised by the broadcasters and distinguishing them 

on their facts. 

14.3 There is nothing raised by the broadcasters to credibly suggest that the 

Tribunal overlooked or misdirected itself in finding that the Codes had 

been contravened. 

15 Indeed, the Tribunal’s ruling is quite consistent with the approach taken in other 

jurisdictions towards the broadcast of Mr Icke’s statements. 

15.1 In April 2020, Ofcom – the communications regulatory authority of the 

United Kingdom – sanctioned a broadcaster for the broadcast of an 

interview with Mr Icke.9   

15.2 In a ruling that that closely aligns with the reasoning of the Tribunal in 

the BCCSA, Ofcom similarly expressed the view that Mr Icke’s 

statements “had the potential to cause significant harm at a time when 

health care systems around the world are fighting to contain the deadly 

impact of the Coronavirus and the scientific consensus is that social 

 
9  Ofcom, ‘Ofcom decisions on recent programmes featuring David Icke and Eamonn Holmes’, 20 April 2020, 

accessible at https://www.ofcom.org.uk/about-ofcom/latest/features-and-news/david-icke-and-eamonn-
holmes-decision. 



7 

distancing, and the public’s compliance with it, is a key step to 

restricting the spread of the disease.”10   

15.3 Notably, in Ofcom’s summary of its ruling, it stated as follows:11 

“Our investigation found David Icke expressed views which had the 

potential to cause significant harm to viewers in London during the 

[Covid-19] pandemic.  We were particularly concerned by his comments 

casting doubt on the motives behind official health advice to protect the 

public from the virus. … These claims went largely unchallenged during 

the 80-minute interview and were made without the support of any 

scientific or other evidence.” 

16 Importantly, and contrary to eTV’s approach, Ofcom did not hold that David Icke’s 

views about Covid-19 were so far-fetched that they could simply be aired and the 

viewers could decide. Or that it was notorious that David Icke should not be 

believed.  

16.1 Indeed, Ofcom actually made clear in its decision that it was “prioritising 

cases related to the Coronavirus which could cause harm to 

audiences”.12  

16.2 Ofcom explained that this would include:  

16.2.1 Health claims related to the virus which may be harmful;  

16.2.2 Medical advice which may be harmful; and  

 
10  Ibid. 
11  Ibid.  (Emphasis added.) 
12 Ofcom decision at p 1 



8 

16.2.3 Accuracy or materially misleading programmes in relation to 

the virus or public policy regarding it.13 

17 The OfCom ruling makes plain that there was nothing “clearly wrong” in the ruling 

of the Tribunal that would warrant an interference on appeal.   

18 That is precisely the reason that on appeal eTV has had to resort to new 

arguments that (a) were never pleaded; and (b) have no basis whatsoever in the 

BCCSA Codes or the BCCSA’s jurisprudence.  

THE LACK OF VALUE IN FALSE STATEMENTS AND THE RISK OF 

MISINFORMATION 

19 This appeal is not about the dissemination of ideas or views which are merely  

controversial ideas or which may be considered offensive to some.  

20 This appeal is about the dissemination of Icke’s statements on Covid-19 which 

were (a) false; (b) known to be false by the broadcaster at the time of the 

interview; (c) without any indicators to the viewers that the factual claims were 

false. For instance, it was known that Icke’s claim that no medical research had 

yet been able to isolate the Covid-19 virus was demonstrably false. 

 
13 Ofcom decision at p 1 



9 

21 The Courts both here and abroad have made clear that the publication of false 

statements are not protected in the same way as the publication of controversial 

political opinions.  

22 In Khumalo v Holomisa the Constitutional Court held:14 

“There can be no doubt that the constitutional protection of freedom of 

expression has at best an attenuated interest in the publication of false 

statements. As Cory J observed in the Canadian case, Hill v Church of 

Scientology of Toronto15: 

‘False and injurious statements cannot enhance self-development. Nor 

can it ever be said that they lead to healthy participation in the affairs of 

the community. Indeed, they are detrimental to the advancement of 

these values and harmful to the interests of a free and democratic 

society’.”  

23 In Bogoshi,16 the Supreme Court of Appeal made clear that:  

“Ultimately there can be no justification for the publication of untruths, and 

members of the press should not be left with the impression that they have 

a licence to lower the standards of care which must be observed before 

defamatory matter is published in a newspaper. … [A] high degree of 

circumspection must be expected of editors and their editorial staff on 

account of the nature of their occupation; particularly, I would add, in light of 

the powerful position of the press and the credibility which it enjoys amongst 

large sections of the community.”17 

24 Most recently in the Manuel decision the Supreme Court of Appeal held:18  

 
14 Khumalo and Others v Holomisa (CCT53/01) [2002] ZACC 12; 2002 (5) SA 401 (CC) at para 35  
15 Hill v Church of Scientology of Toronto (1995) 126 DLR (4th) 129 (SCC) at para 106. 
16 National Media Ltd. and Others v Bogoshi 1998 (4) SA 1196 (SCA)  
17 Bogoshi at para 31 
18 Economic Freedom Fighters and Others v Manuel [2020] ZASCA 172, [2021] 1 ALL SA 623 at para 112  



10 

“We accept that the spread of misinformation and disinformation on social 

media platforms is, notoriously, a worldwide concern. … The spread of 

falsehoods that threaten or infringe the rights of individuals and the public at 

large is a legitimate concern.” 

25 eTV seeks to rely on jurisprudence from the European Court of Human Rights. 

But the European Court has flatly rejected revisionism on various occasions 

(similar to Icke’s revisionist views on Covid-19).  

26 For instance, in Garaudy v France19 the European Court said the following:  

“The book which gave rise to the applicant's criminal convictions analyses in 

detail a number of historical events relating to the Second World War, such 

as the persecution of the Jews by the Nazi regime, the Holocaust and the 

Nuremberg Trials. Relying on numerous quotations and references, the 

applicant questions the reality, extent and seriousness of these historical 

events that are not the subject of debate between historians, but – on the 

contrary – are clearly established. …There can be no doubt that denying the 

reality of clearly established historical facts, such as the Holocaust, as the 

applicant does in his book, does not constitute historical research akin to a 

quest for the truth. … The denial or rewriting of this type of historical fact 

undermines the values on which the fight against racism and anti-Semitism 

are based and constitutes a serious threat to public order. Such acts are 

incompatible with democracy and human rights because they infringe the 

rights of others. Their proponents indisputably have designs that fall into the 

category of aims prohibited by Article 17 of the Convention. 

27 The European Court concluded that, in accordance with Article 17 of the 

European Convention, the applicant was not entitled to rely on the right to 

freedom of expression to espouse views denying the holocaust.20 

 
19 Garaudy v France, Application 64496/17  
20  The right to freedom of expression under the European Convention is expressly limited in two ways. First, 

Article 10(2) of the Convention provides: under this provision the exercise of the freedom of expression, "since 
it carries with it duties and responsibilities may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties 



11 

28 The general need of limiting misleading revisionist views is amplified when 

dealing with a public health crisis like Covid-19. As the WHO Director-General 

has explained: “We’re not just battling the [Covid-19] virus … We’re also battling 

the trolls and conspiracy theorists that push misinformation and undermine the 

outbreak response.”21 

29 Disinformation about Covid-19 is of such significant concern that it has been 

criminalised. In terms of the Regulations issued under section 27(2) of the 

Disaster Management Act 57 of 2002 (“DMA”), which makes it an offence to 

publish any statement with the intention to deceive another person about Covid-

19 or any measure taken by the government to address Covid-19.22 Icke’s views 

plainly fell into that category, and eTV provided the platform for Icke to air them.  

 
as are prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of national 
security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or crime, for the protection of health 
or morals, for the protection of the reputation or rights of others, for preventing the disclosure of information 
received in confidence, or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary". 

  Second, Article 17 of the European Convention – the effect of which is that “no person may be able to take 
advantage of the provisions of the Convention to perform acts aimed at destroying the aforesaid rights and 
freedoms” (see the judgment by the European Court of Human Rights in Lawless v. Ireland, judgment on 1 July 
1961, Series A no.3, pp 45 - 46 § 7) 

21  https://www.who.int/news-room/feature-stories/detail/immunizing-the-public-against-misinformation 
22  Regulation 11(5) of the Regulations issued under section 27(2) of the DMA, as published on 18 March 2020,  

provides that: 

“Any person who publishes any statement, through any medium, including social media, with the intention 
to deceive another person about – 

(a) COVID-19; 

(b) COVID-19 infection status of any person; or 

(c) any measure taken by the Government to address COVID-19, 

commits an offence and is liable on conviction to a fine or imprisonment for a period not exceeding six 
months, or both such fine and imprisonment.” 



12 

30 Various international experts on freedom of expression have stressed that 

disinformation undermines – rather than promotes – the right to freedom of 

expression:23 

“[D]isinformation and propaganda are often designed and implemented so 

as to mislead a population, as well as to interfere with the public’s right to 

know and the right of individuals to seek and receive, as well as to impart, 

information and ideas of all kinds, regardless of frontiers, protected under 

international legal guarantees of the rights to freedom of expression and to 

hold opinions.”  

31 Gareth Cliff’s claim that he gave David Icke a platform to speak because he (Cliff) 

believes in freedom of speech demonstrates the problem.  David Icke has no 

right to free speech which permits him to engage in the known dissemination of 

revisionist facts regarding Covid-19 that have the potential to harm others.  

32 eTV claims in its heads of argument that: “Truth-finding, the Constitutional Court 

has held, is best advanced by airing such views, no matter how far-fetched, 

wrong-headed or offensive they may seem” and then cites the following passage 

from the decision in DA v ANC:24 

“[Freedom of expression] helps the search for truth by both individuals and 

society generally. If society represses views it considers unacceptable they 

may never be exposed as wrong. Open debate enhances truth-finding and 

enables us to scrutinise political argument and deliberate social values.” 

 
23  Joint Declaration on Freedom of Expression and ‘Fake News’, Disinformation and Propaganda, 2017. This was 

published by the Special Rapporteur on Freedom of Opinion and Expression of the United Nations, the 
Representative on Freedom of the Media of the Organization for Security and Co-operation in Europe, the 
Special Rapporteur on Freedom of Expression of the Organization of American States, and the Special 
Rapporteur on Freedom of Expression and Access to Information of the African Commission on Human and 
Peoples’ Rights. 

24 2015 (2) SA 232 (CC) at para 122  



13 

33 We agree whole-heartedly that when the topic is Covid-19, then truth-finding 

matters. But the David Icke interview was not about “truth-finding”.  

33.1 Importantly, the very passage that eTV cites emphasises that the value 

of airing the far-fetched view is to make clear that it is wrong. Cliff did 

not do so.   As we show below, he lent credence to Icke’s statements. 

33.2 The same passage that eTV cites emphasises the value of “open 

debate”. But again there was none of this on Cliff’s show regarding 

Icke’s statements. Icke was merely given a platform to propound and 

advance his position and there was no “debate” whatsoever with him. 

He was permitted a platform to espouse his false views without any 

correction of the content.  

THE COMMENT CLAUSE PLAINLY APPLIED  

The broadcasters’ new test is untenable 

34 Much of eTV’s heads of argument are devoted to positing a new test under the 

comment provision based on the Jersild decision by the European Court of 

Human Rights.25 In summary, eTV claims the comment clause only applies if the 

broadcaster itself endorses a view. If the broadcaster does not endorse the view 

then the clause does not apply at all.  

35 eTV’s appeal on that ground should be rejected for four reasons.  

 
25 Jersild v Denmark (Application 15890/89) (23 September 1994)  



14 

36 First, the Appeal Panel should not even consider this argument because it was 

never raised by eTV in its response to the complaint or before the BCCSA 

Tribunal. As set out above, the broadcaster must show that the Tribunal was 

clearly wrong – but here eTV is raising new arguments that the Tribunal did not 

even have an opportunity to consider.  

37 Second, the argument is entirely at odds with the text of the BCCSA Code. 

Clause 28.2.1 of the BCCSA Code makes clear that the comment clause applies 

where a licensee has decided to “broadcast” comment – not where that licensee 

“agrees with the comment that it has broadcast”.26 There is no inkling whatsoever 

of eTV’s construction in the language of the Code – it would be a complete rewrite 

of the provision, which is plainly impermissible. 

37.1 Knowing this, eTV tries to rely on section 39(2) of the Constitution, in a 

desperate attempt, to argue that the Tribunal must prefer a construction 

that better gives effect to the right to freedom of expression. But the 

Constitutional Court has made clear – time and time again – that 

section 39(2) of the Constitution is limited to what the words of a 

provision can reasonably mean, and that the actual text used cannot 

be “unduly strained”.27 

37.2 In Chetty v M-Net,28 the Tribunal held that the comment clause in 

clause 28.2 of the Subscription Broadcasting Code did not apply to a 

 
26 The Comment clause in clause 28.2.2 applies to comment that is referred to in clause 28.2.1: “Licensees may 

broadcast comment on and criticism of any actions or events of public importance”. 
27  Investigating Directorate; Serious Economic Offences v Hyundai Motor Distributors (Pty) Ltd In re: Hyundai 

Motor Distributors (Pty) Ltd v Smit N.O. 2001 (1) SA 545 (CC) at para 24 
28 Case 41/2012 



15 

reality show like the cooking challenge Masterchef because clause 

28.2 only applies to programmes which feature matters of public 

importance. The Tribunal dismissed an argument that section 39(2) of 

the Constitution permitted the Tribunal to disregard the wording of the 

text and held:29  

"It is clear that this Tribunal would have to lift the words ‘public 

importance’ from clause 28 if it were to broaden the scope of the clause 

to include all mistakes made by a broadcaster. That would amount to a 

fundamental  change to a clause which obviously does not deal with 

mundane matters such as the results of a reality show. … [T]here  is  

no  basis  upon  which  we  are  permitted  by  section  [39(2) of the 

Constitution]  to fundamentally change clause 28.2 to cover the set of 

facts before us." 

37.3 eTV’s attempted reliance on general free speech principles are equally 

misplaced. eTV, for instance, seeks to bolster its argument by referring 

to the general principle that freedom of speech also applies to speech 

that “shocks and disturbs”.30 But those general principles are subject to 

various requirements and exceptions that have already been 

considered and built into the fabric and text of BCCSA Codes. There is 

no challenge to the constitutionality of those Codes. It follows that the 

Codes must be interpreted and applied as they stand.  

37.4 In Reinhardt’s Place, the Appeal Tribunal set aside the Tribunal’s 

decision where the Tribunal had ‘lifted’ words from one clause of the 

 
29 Ibid at para 12 
30 Handyside v United Kingdom (1976) 1 EHRR 737 at 754 



16 

BCCSA Code and imposed them on another clause on the basis of 

section 39(2) of the Constitution.31 

“[I]t is clear that Clause 28.4 already incorporates the spirit, objects and 

purport (Section 39(2) of the Constitution) of the Bill of Rights insofar as 

privacy and dignity are protected  with  the  corrective  of  public  interest,  

which  does  not  go  against  the Human Rights Bill. Therefore, it is not 

necessary to widen the clause any further." 

… The members of the Appeal Tribunal are of the opinion that the 

language used in Clause 28(4) is not ambiguous and that broadcasters 

are not in the dark with regard to its meaning. … It seems that it was a 

conscious decision of the drafters of the Subscription Code to protect 

dignity only in news, comment and in cases of public interest and not in 

entertainment programmes …” 

38 Third, eTV’s construction is at odds with the purpose of the BCCSA Codes. The 

overarching purpose and theme that runs through the Codes is that the buck 

stops with the broadcaster. eTV is held accountable because it viewed the 

finished programme (one assumes) and considered the content of the interview 

between David Icke and Gareth Cliff and decided to air it – as is.  

38.1 eTV’s construction would create a free-for-fall where broadcasters 

could broadcast whatever they liked – no matter how damaging or 

false, as long as they did not expressly “endorse” it. Accountability 

could be side-stepped simply by broadcasters obscuring their attitude 

towards the views expressed in the programme.  

38.2 The point of the Codes is that the broadcaster provides the stage and 

platform for the message, it therefore bears responsibilities in relation 

 
31 MultiChoice Kyknet Channel 144 v Reinhardt’s Place and Another Case Number 43/2014 (AT) at paras 8 – 10  



17 

to the content of that message. Cliff himself admitted that he provided 

a platform for Icke to explain his position. 

39 Fourth, eTV’s construction is entirely at odds with the jurisprudence of the 

BCCSA Tribunal and Appeal Panel. Critically none of the BCCSA cases cited by 

eTV, which refer to the Jersild case, dealt with the comment clause in the 

BCCSA Code. Most of those cases dealt with hate speech. And – critically – 

none of the dozens of BCCSA comment cases in the Tribunal or the Appeal 

Panel introduced the requirement that a broadcast needs to endorse a view 

before the comment clause applies.  

39.1 Indeed, the Kriel case32 – one of the cases eTV refers to as citing 

Jersild demonstrates the opposite. The BCCSA Tribunal made clear 

that the key question was not whether the host endorsed the hateful 

view but whether the host stepped in where there was a duty to do so.  

39.2 The BCCSA held that “an experienced interviewer will know when to 

step in and bring balance or a correction to the interview”33 and in that 

instance the host “brought in a correction where she reminded the 

interviewee that the freedom that South Africans now enjoy was fought 

for by both Black and White people. She furthermore did not concur 

with the hatred nor did she encourage such views.”34  

 
32 Kriel and Lombard v SABC2, Case number 22/A/2014 
33 Ibid at para 10 
34 Ibid at para 10 



18 

39.3 Whether the host endorsed the views was merely one factor in 

assessing whether the host complied with the duty to bring balance and 

correct the interviewee where necessary. Cliff – by contrast – remained 

entirely silent when Icke uttered known falsities about the Covid virus.  

39.4 The Kriel case was not just a one-off. The same approach was 

followed in the case of Nzimande v SABC (SAFM).35 During a 

programme with three panellists the host took comments from callers. 

One caller claimed that the entire Cabinet was corrupt without providing 

any factual basis for that claim. Minister Nzimande complained and the 

Tribunal found as follows:  

“[4] … Although we accept, as stated unconditionally by the SABC, that 

the caller’s view is not the view of the SABC, the SABC has to take 

responsibility for the content of its broadcasts – including this one. An 

omission to correct or comment may, in certain circumstances, also 

amount to a contravention of the Code. There is no reason to deviate 

from a long line of cases in the law of delict which have made it clear 

that an omission may also amount to a delict in circumstances where it 

was reasonable to have acted.36 

[12] … My view is that the caller’s words, which were so clearly 

defamatory, were in need of some form of qualification by the SABC’s 

presenter. She, however, said nothing to counter them. I should add 

that I do not believe that there was any evidence of malice on her part. 

It was a difficult situation to address, and clearly required extensive 

broadcasting experience.”37 (Emphasis added) 

 
35 Nzimande v SABC (SAFM) Case Number: 30/2014 
36 Ibid at para 4 
37  That case dealt with a complaint based on clause 15 of the BCCSA Code, which provides: “Broadcasting 

service licensees must exercise exceptional care and consideration in matters involving the privacy, dignity and 
reputation of individuals, bearing in mind that the said rights may be overridden by a legitimate public interest. 
… Public interest will, of course, not be a defence on its own. In the case of defamation, for example, the 
defence is public interest and truth.”	



19 

39.5 Like eTV’s broadcast, it took place in the context of a programme that 

was not news but comment. There was no suggestion that unless there 

was endorsement by the host the broadcaster is off the hook because 

the comment provisions in the Code are not triggered.  

In any event, there was a heightened duty on the to knock down the false 

statements 

40 eTV’s construction would require a radical departure from previous comment 

cases and for the reasons above, the construction is entirely without merit. Even 

if the position in Jersild were somehow applicable, the holding in Jersild was 

not, as eTV suggests, that endorsement is always required for liability to a 

broadcaster. Rather, the European Court found that the criminal punishment of 

a journalist for publishing the statements made by another person should not be 

envisaged “unless there are particularly strong reasons for doing so”.  

41 If the Icke interview was to be aired at all, there are “particularly strong reasons” 

that the host was required to indicate and demonstrate that Icke’s views are false.  

In other words, merely refraining from “endorsing” Icke’s statements was patently 

insufficient.  

42 First, the interview was with someone whom Cliff knew (but the public did not 

know) generally ignores and manipulates facts.  

42.1 In assessing whether a broadcast – whether news or comment – was 

lawful some consideration is given to “the nature of the information on 



20 

which the allegations were based and the reliability of their source”.38 

David Icke is neither a respected journalist nor a researcher of any kind. 

Quite the opposite, David Icke has some of the most absurd views and 

frequently distorts facts and misleads the public. But the viewers were 

not told this.  

42.2 eTV claims that there was frequent reference39 to David Icke’s views 

about reptilian overlords. With respect, that is entirely incorrect. There 

were a few extremely vague references made to “lizard overlords”. 

These were unexplained and would have meant nothing to most 

viewers, who – like the three Tribunal members who heard the matter 

– did not know who Icke was. 

42.3 The viewer was not provided with any real context on Icke or that the 

references to “lizards” were not metaphorical – nor figurative or 

hyperbole – but that David Icke actually claims to believe that the world 

is run by actual lizards. That is precisely why eTV for the first time on 

appeal – seeks to explain Icke’s position in more detail and then to 

suggest that Icke was obviously a lunatic thus Cliff need not refer to the 

fact that Icke’s views were false. We agree that this background context 

about Icke was critical but it was entirely absent in Cliff’s broadcast. 

42.4 If the Cliff was serious about presenting the viewers with an accurate 

picture of Icke’s lack of credibility, Cliff would have done at least the 

following: 

 
38 Bogoshi at para 31  
39 eTV’s heads of argument at p 1 para 2. 



21 

42.4.1 Cliff would have told viewers clearly that David Icke claims to 

truly believe that an elite group of people, including Queen 

Elizabeth, George W. Bush, and Bill and Hillary Clinton are 

not human beings at all. Instead they are shape-shifting 

reptilian humanoids – in fact many of the elite are part of this 

reptilian race.  

42.4.2 Cliff would have explained that this is not a science fiction 

novel but Icke’s “factual” account of how the world actually 

works.  

42.4.3 Cliff would have provided viewers with a choice quote or two 

from the “facts” set out in Icke’s book ‘The Biggest Secret: The 

book that will change the world’ – first published in 1998 where 

he says the following:  

“[A] reptilian race from another dimension has been controlling 

the planet for thousands of years. I know other people who have 

seen [George] Bush shape-shift into a reptilian.”40 

“[There is an] obsession with interbreeding among the Elite 

bloodline families. They are seeking to maintain a genetic 

structure which allows them to move between dimensions and 

shape-shift between a human and reptilian appearance.”41 

“These reptile full-bloods and reptile-possessed people hold the 

major positions of power in the world or work in the background 

controlling those in the positions of apparent power like prime 

ministers and presidents. Having a reptilian or reptilian-

controlled human as president might sound fantastic if you have 

allowed yourself to have your vision of possibility suppressed to 

 
40 The Biggest Secret at p 64  
41 The Biggest Secret at p 65  



22 

the size of a pea, but when you see the evidence put together 

over thousands of years, it makes perfect sense of the 

‘mysteries’ of history”.42 

 

42.5 But Cliff  did none of that.  Instead, he afforded David Icke the same 

courtesy as all other guests on the programme where the premise is: 

“you get to make up your own mind. I’m not selling any narrative. Do 

we have a deal?”43 

42.6 While David Icke might well be “notorious” in other countries – the 

extent of him publishing untruths and distorted and misleading facts is 

not known to the reasonable South African viewer. The members of the 

BCCSA Tribunal made clear that they had no idea who Icke was and 

thought he was possibly a medical doctor.44  

43 Second, there was the need to stop the spread of misinformation surrounding 

the Covid-19 pandemic. Governments around the world are having enough 

trouble ensuring that the public comply with social distancing measures and 

proper hygiene. The last straw – as far as YouTube, Facebook, the BBC and 

Chris Roper (a former editor of the Mail & Guardian) are concerned – was David 

Icke’s Covid-19 theories.  

43.1 As the Tribunal correctly explained:45 

 
42 The Biggest Secret at p 454  
43 Timestamp: 06:00 – 06:07 
44 Ruling of the Tribunal at para 20. 
45 Ruling of the Tribunal at para 22. 



23 

“When this programme was broadcast on 22 and 23 July 2020, South Africa 

was already 4 months into the various phases of lockdown and people were 

becoming restless on account of their freedoms being curtailed. If someone 

could convince them that there was ‘no virus’ and that the whole thing was 

a ‘pandemic hoax’, people would probably disobey all the regulations. That 

in turn would have caused a new outbreak of the pandemic and many more 

people could have died.” 

43.2 Since March 2020, the Covid-19 pandemic has posed an 

unprecedented threat to the lives of South Africans. Our courts have 

recognised this in emphatic terms. 

43.2.1 In Democratic Alliance v President, a Full Bench of the High 

Court explained that the “invasion of the Covid-19 virus into 

South Africa, threaten[s] untold physical, social and economic 

harm”.46 

43.2.2 In Mohammed v President, the High Court held: 

“This pandemic poses a serious threat to every person 

throughout South Africa and their right to life, dignity, freedom 

of movement, right to access healthcare and their right to a 

clean, safe and healthy environment. In a country where we are 

dominated by so much poverty, where people don’t have access 

to basic amenities such as clean running water, housing, food 

and healthcare, the potential risk to those households poses a 

further threat which places an additional burden on the 

Government to combat – the risk then, in light of those 

circumstances rises exponentially.”47  

43.2.3 In Moela v Habib, the High Court took a similar approach: 

 
46  Democratic Alliance v President of the Republic of South Africa and Others (Economic Freedom Fighters 

Intervening) [2020] ZAGPPHC 237 at para 1 
47  Mohamed and Others v President of the Republic of South Africa and Others [2020] 2 All SA 844 (GP) at para 

62 



24 

“The world has changed, and we are all in a quandary as to how 

to go about our daily lives in view of the pandemic. I would 

implore the applicants and all other students seeking to ignore 

the Directives issued by the University, in the spirit of Ubuntu, to 

follow the protocols issued by the University, the President, the 

NCID and the WHO. This is an unprecedented time for all of us. 

We are stronger if we work together. Nkosi sikelel’ iAfrica.”48 

43.3 eTV as a leading broadcaster should have shown scrupulous 

responsibility and compliance to their obligations under the BCCSA 

Code when it comes to dealing with Covid-19. eTV did precisely the 

opposite.  

44 Third, David Icke’s views on Covid-19 are not “controversial” as Cliff suggested 

– they are patently false once a viewer has been provided with the facts.  But 

eTV failed to ensure that those facts were presented as part of the interview with 

David Icke.  

44.1 Following an interview in April 2020 – months before the eTV interview 

– David Icke’s views were discredited, pulled from various reputable 

sites and David Icke was banned from YouTube49 and Facebook.50 

Moreover, as set out above, the UK Regulator – Ofcom found on 20 

April 2020 that the London Real interview with Icke violated the 

applicable UK Code.   

 
48  Moela and Another v Habib and Another [2020] ZAGPJHC 69 at para 60 
49 “YouTube terminates David Icke's account over Covid-19 conspiracy theories”, dated 2 May 2020 – available at: 

https://www.itv.com/news/2020-05-02/youtube-terminates-david-ickes-account  
50 “Coronavirus: David Icke kicked off Facebook”, dated 1 May 2020 – available at: 

https://www.bbc.com/news/technology-52501453  



25 

44.2 All that eTV says of the Ofcom decision is that the relevant UK code 

catered for a “far broader category of prohibited material than the 

comment clauses under the BCCSA Codes”51 and that, by contrast to 

Gareth Cliff, the “interviewer offered no meaningful challenge”52 to Mr 

Icke and gave him “free rein to espouse his view that Covid-19 is a 

hoax”.53 

44.3 But the complaints are similar in material respects. As we show below, 

like the London Real piece, Mr Cliff offered no meaningful challenge to 

Icke’s views. Quite the opposite, he expressly refrained from 

commenting on them and repeated his refrain that the public would 

decide for themselves – importantly – without being told the full context. 

Importantly, the premise underlying the UK Ofcom decision was that – 

even though Icke’s information was patently false and far-fetched – 

there was still risk that UK reasonable viewers may believe Icke.  

44.4 Critically, Cliff and eTV knew all of this at the time the interview was 

conducted and aired but still Cliff failed to squarely test Icke’s 

propositions (when there had already been worldwide criticism of Icke’s 

position) but the viewer would not necessarily know about it and was 

not given the proper context from Cliff’s interview. 

44.5 It was extremely simple for him to do so. For example, on 1 May 2020, 

for instance, the BBC reported that “Facebook has taken down the 

 
51 eTV’s heads of argument at p 38 para 86.1 
52 eTV’s heads of argument at p 38 para 86.3 
53 eTV’s heads of argument at p 38 para 86.2 



26 

official page of conspiracy theorist David Icke for publishing ‘health 

misinformation that could cause physical harm’.” Note that the BBC 

reporting about Icke says: “Mr Icke has made several false claims 

about coronavirus, such as suggesting 5G mobile phone networks are 

linked to the spread of the virus. In one video, [Icke] suggested a 

Jewish group was behind the virus”.54 Icke’s comments were – rightly 

– not described as ‘controversial views’ that make sense to some 

people (as Cliff did).  

44.6 Cliff not only failed in his duty to push back and demonstrate that Icke’s 

claims were false. Cliff suggested that a viewer might not “buy” the 

“lizard stuff” but might buy some of Icke’s other ideas – the clear 

implication of that was that some of Icke’s other views may be more 

reliable and have merit.  

45 The arguments advanced on appeal appear to be that a broadcaster can 

comfortably broadcast statements even when (a) they are entirely false; and (b) 

the broadcaster does not demonstrate that falsity to its viewers.  This grossly 

misunderstands what is required of a broadcaster – as is illustrated by the 

decisions in Kriel and Nzimande.  

46 We now show how the Codes were breached.  

 
54 https://www.bbc.com/news/technology-52501453  



27 

THE COMMENT CLAUSE WAS PLAINLY BREACHED  

The meaning of the comment clause 

47 eTV’s case rests on the premise that under the BCCSA Codes a comment can 

be made on “false facts”. eTV claims:  

“The facts upon which the comment is based may be true, false, far-fetched 

or entirely made up, as long as some ‘fair’ reference is made to them.” 

(Emphasis added) 

48 This makes no sense whatsoever, textually or at the level of principle. 

49 Clause 28.2.2 of the Subscription Code and clause 12.2 of the FTA Code require 

that: 

“[c]omment must be an honest expression of opinion and must be presented 

in such a manner that it appears clearly to be comment, and must be made 

on facts truly stated or fairly indicated and referred to.”   

(Emphasis added.) 

50 Clause 28.2.2 of the Subscription Broadcasting Code and clause 12.2 of the Free 

to Air Broadcasting Code recognise that comment may be broadcast, provided 

that the following requirements are met: 

50.1 The comment must be an honest expression of opinion. 

50.2 The comment must be presented in such a manner that it clearly 

appears to be comment. 

50.3 The comment must be made on facts truly stated or fairly indicated and 

referred to. 



28 

51 Read purposively and contextually as clause 28.2.2 must be,55 the word “facts” 

means what it says. 

51.1 The Oxford Shorter English dictionary defines a fact as “a thing known 

for certain to have occurred or to be true”.56 

51.2 The Cambridge Dictionary defines a fact as “something that is known 

to have happened or to exist, especially something for which proof 

exists, or about which there is information”.57 

51.3 The South African Oxford Dictionary defines a fact as “a thing that is 

indisputably the case”.  

52 Indeed, at a textual level, the very idea of “false facts” is a contradiction in terms.  

53 eTV’s interpretation is also entirely at odds with the various other references to 

the term “facts” in the BCCSA Codes. For instance, Clauses 28.1.3, dealing with 

news, make clear that the word facts means “true facts”: 

“28.1.3 Only that which may reasonably be true, having due regard to the 

source of the news, may be presented as fact, and such fact must be 

broadcast fairly with due regard to context and importance. If a report is not 

based on fact or is founded on opinion, supposition, rumours or allegations, 

it must be presented in such manner as to indicate clearly that such is the 

case” 

 
55 Natal Joint Municipal Pension Fund v Endumeni Municipality 2012 (4) SA 593 (SCA) at paras 18 – 19  
56 Shorter Oxford English Dictionary, Oxford University Press (2007 edition) 
57 https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/fact  



29 

54 If facts could be “entirely made up” then the journalists and broadcasters who 

agreed to be bound by the BCCSA Code would not have used the term “facts” at 

all. At the very least, there would have been some form of explanation in the 

provisions of the Code.  

55 eTV’s construction would render the comment clause entirely pointless. The 

notion of facts being “far-fetched” or entirely “made-up” is equally misguided 

when the common law legal position is considered, which has been frequently 

cited by the BCCSA Tribunal. 

56 Our courts have made clear – with unwavering clarity – that the purpose of 

requiring facts to be true or fairly indicated is to ensure that viewers are able to 

make a clear distinction between fact and comment.  If this is not done, then 

viewers are left to assume the authoritative nature of the statements being made, 

even in cases where they may be patently false (as Icke’s claims are).   

56.1 In Roos v Stent and Pretoria Printing Works Ltd, quoting from 

Hunt v Star Newspapers Co, Innes CJ explained as follows: 

“[I]f fact and comment be intermingled, so that it is not reasonably clear 

what portion purports to be inference, [the reader or viewer] will 

naturally suppose that the injurious statements are based on adequate 

grounds known to [the writer or broadcaster], though not necessarily set 

out by him.”58 

56.2 Innes CJ explained further as follows:  

“I do not desire to say that in all cases the facts must be set out verbatim 

and in full; but in my opinion there must be some reference in the [article 

 
58 Roos v Stent and Pretoria Printing Works Ltd 1909 TS 988 at 999.  (Emphasis added.) 



30 

or broadcast] which indicates clearly what facts are being commented 

upon.  If there is no such reference, then the comment rests merely 

upon the writer’s [or broadcaster’s] own authority.”59 

57 The approach by the Tribunal is consistent with the findings of the Constitutional 

Court in McBride,60 where it was explained that “to receive the benefit of the 

defence [of protected comment] it must be clear to those reading a publication 

‘what the facts are and what comments are made upon them’.”61  In sum, “the 

defendant must justify the facts; but need not justify the comment.”62 

58 eTV’s position is also entirely at odds with the manner in which the Tribunal has 

applied the comment clause before. It follows that if eTV’s radical approach were 

to be adopted then heaps of prior cases decided over the last decade by the 

BCCSA would have been wrongly decided. eTV has not shown that this is so. If 

that is eTV’s position then, again, it must say so expressly. Investigative journalist 

programmes such as 3rd Degree and Carte Blanche have not been permitted to 

base their comments on facts that they have themselves made up. Quite the 

opposite, the Tribunal interrogates the truth value of the facts. This is clear from 

the various decisions referred to elsewhere in these heads.  

59 As this Tribunal has held in upholding a clause 28.2.2 complaint against Carte 

Blanche in Diamond v Carte Blanche:63 

 
59 Ibid at 999-1000. 
60 The Citizen 1978 (Pty) Ltd and Others v McBride 2011 (4) SA 191 (CC) 
61 Above n Error! Bookmark not defined. at para 88. 
62 Ibid at para 83.  (Emphasis added.) 
63 at para 13 



31 

“The next alleged error in the programme is significant. There is reference 

to an eviction order having been granted against the Diamonds and the 

allegation made that, in spite of this, the Third Complainant – and thus Mrs 

Diamond (as sole director of the Third Complainant) and indirectly Mr 

Diamond, remained in occupation of the property. … The implication [i.e. the 

comment or opinion] is clear: the Complainants had been occupying La 

Montanara illegally during the time they were operating it as a wedding 

venue, in spite of an eviction order. This reference to an eviction order is not 

based on the truth”. 

60 The Tribunal concluded that: “It is simply not true or reasonably connected to the 

truth that an eviction order had been issued. The implication of criminality was, 

accordingly, unfounded”. If eTV’s radical construction of the BCCSA Codes were 

correct and facts can simply be made up as long as they are referred to then the 

Diamond decision, the isiMangaliso decision64 and various other careful 

decisions previously given by the Tribunal were wrongly decided. This 

demonstrates how untenable eTV’s position is. 

61 In eNCA v Strydom and Taylor65 the Appeal Panel analysed a comment made 

by a news anchor at the end of a broadcast. The reporter made the following 

remark: “[Orania] … that enclave of White people, designed to be like that, and I 

repeat that Black people are only welcome there if they are domestics or they 

are [gardeners].” The Appeal Panel held:66  

“The [broadcaster] submitted to members of the Tribunal that the comment 

was based on facts and was truly stated based on the overall  reputation  of  

the  [Orania community],  which  the  [broadcaster] stated  it  deduced  from  

 
64 Isimangaliso Wetland Park Authority v Electronic Media Network BCCSA 02/2016 – see for instance paras 55 

to 57 
65 Case Number 14/2019 
66 Ibid at para 12 



32 

its social  media  platforms  where  there  were  numerous  allegations  of  

racism  against  the [Orania community].  … These views  did not form  part 

of the broadcast  and could not be relied on as the factual basis for the 

newsreader’s comment." 

62 The Appeal Panel rejected the so-called inside information about the Orania 

community from other sources because “this was not referenced in the comment 

made by the newsreader in the broadcast, with the result that the comment was 

not made on facts truly stated, or fairly indicated and referred to”.67 

63 Critically, in the Strydom case the comment made by the host was not based on 

the facts. The facts that emerged from the people interviewed in that particular 

segment were, as set out in the BCCSA, that:  

“Representatives from Orania said repeatedly that the community was built 

on three principles including the fact that all forms of labour be done by 

Afrikaners – even gardening and house cleaning. At one stage the field 

reporter remarked that he himself made the observation that all the work, 

[including] the domestic work as the hotel, was done by Afrikaners”.68 

64 In other words, the evidence presented in the programme as true was that: in 

Orania black people are not permitted to be part of the community, all jobs 

including gardeners and domestic workers must be Afrikaans people. The host 

was – of course – entitled to express his view on the Orania system being 

reprehensible, exclusionary and racist. But what the host could not do was invent 

a fact. Broadcasters and journalists must present the facts, not invent them.  

 

 
67 Ibid at para 14 
68 Outlined at para 4 of the Appeal Judgment.  



33 

 

The statements by David Icke breached the clause 

65 In the present matter, no effort was made to provide a factual basis for the 

impugned statements.  For instance, in describing COVID-19 as “a pandemic 

hoax”, Icke states that he has “absolute factual evidence” to support the 

statement.  However, he does not indicate or refer to any facts in support of this.  

This is similarly so in respect of the other impugned statements identified in MMA 

complaint and reply,69 as the table below (reproduced from the papers) 

demonstrates: 

Statement Is the comment based on 
true facts? 

Are the facts fairly indicated 
or referred to? 

“a pandemic 
hoax” 

No.  COVID-19 was declared a 
global health pandemic on 11 
March 2020, and its existence 
has been confirmed by 
international organisations, 
leading medical experts and 
other relevant stakeholders 
around the world. 

No.  Although Mr Icke states 
that he has “absolute factual 
evidence” to support the 
statement, he does not indicate 
or refer to any facts in support 
of this, still less true facts 

“we have this 
quite obvious 
scam going on in 
terms of 
communication of 
information” 

No.  There is no evidence to 
support the claim that there is a 
scam in respect of the 
communication of information.  
The information communicated 
by the National Institute for 
Communicable Diseases and 
the Department of Health, as 
well as from other 
stakeholders, has been seen to 
be reliable and credible.  South 
Africa’s communication efforts 
in relation to COVID-19 “have 
been widely described as a sign 

No.  Mr Icke does not indicate 
or refer to any facts to support 
his claim of there being a scam 
in terms of the communication 
of information, still less true 
facts 

 
69 MMA complaint, 21 August 2020 at paras 14-17; MMA reply, 7 September 2020 at para 7. 



34 

of what dedicated leaders can 
achieve”.70  According to Think 
Global Health, “[t]he 
performance of the South 
African government in the 
COVID-19 response has 
granted it a reprieve.  Praise for 
the government emanating 
from all sectors of South African 
society are at a level that I have 
never seen before.  Political 
party leaders, the business 
sector, civil society and the 
public have all commended the 
government’s efforts against 
COVID-19.”71 

“[The World 
Health 
Organization] was 
created by people 
like the 
Rockerfeller 
family to control 
global health 
policy from a 
central point” 

No.  The World Health 
Organization is a specialised 
agency of the United Nations, 
and was created by member 
states to the United Nations. 

No.  Mr Icke does not indicate 
or refer to any facts to support 
his statement, still less true 
facts 

“[The World 
Health 
Organization] was 
fronted up by a 
guy called Tedros, 
the DG, who is 
just an asset of 
Bill Gates, who 
owns the WHO” 

No.  The funding of the World 
Health Organization is made 
transparently known, and is 
received from member states 
paying their assessed 
contributions, in addition to 
voluntary contributions from 
member states and other 
partners.  As a specialised 
agency of the United Nations, 
the World Health Organization 
is independent from any state 
or private sector actor, and is 
not owned by any single 
individual. 

No.  Mr Icke does not indicate 
or refer to any facts to support 
his statement, still less true 
facts 

 
70 Brightness Mangolothi & Malesela Maubane, ‘Effective communication from leadership is essential during a 

crisis’, Mail & Guardian, 15 April 2020.  
71 Charles Shey Wiysonge, ‘South Africa’s war on COVID-19’, Think Global Health, 20 April 2020. 



35 

“this is what they 
are terrified of 
people realising: 
there is no virus” 

No.  At the time of submitting 
the complaint, there were more 
than 20 million people globally 
who had confirmed infections of 
COVID-19, and more than 
700 000 people who had died 
as a result of the disease.  
While co-morbidities may 
present an additional risk to 
affected persons, this does not 
negate the existence or direct 
impact that COVID-19 has had 
on the health and lifespan of 
millions of people around the 
world. 

No.  While Mr Icke appears to 
base this statement on his 
claim of there being no 
evidence of anyone having died 
of COVID-19, this is a circular 
argument and is not sufficient to 
comply with the Code.  Mr Icke 
does not indicate or refer to any 
facts to support his statement, 
still less true facts 

“there is not a 
scientific paper on 
planet earth that 
has isolated the 
virus they call 
SARS-CoV-2 or 
COVID-19, 
they’ve never 
isolated it to show 
it exists” 

No.  Again, that is false and 
was known to be false at the 
time of the interview. In fact, 
various studies in fact were 
able to isolate the pathogen in 
patients from as early as 
February 2020.72 A 
collaborative effort between 
the University of the Western 
Cape and Stellenbosch 
University obtained the first-
known laboratory isolate of 
COVID-19 in South Africa on 1 
April 2020.73  This has also 
been done in other countries, 
such as Canada for example, 
where a Canadian team of 
researchers from Sunnybrook 
Research Institute, McMaster 
University and Toronto 
University successfully isolated 
a strain of COVID-19 from two 
specimens and then cultivated 

No.  Mr Icke does not indicate 
or refer to any facts to support 
his statement, still less true 
facts. 

 
72 J Kim, Y Chung et al, “Identification of Coronavirus Isolated from a Patient in Korea with COVID-19”, Osong 

Public Health Research Perspective, republished in the US National Library of Medicine, National Institutes of 
Health available at: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7045880/  

73 Stellenbosch University, ‘South Africa obtains first laboratory isolate of SARS-CoV-2’, News Medical, 11 May 
2020. 



36 

it in a secure containment 
facility.74 

“the information 
has come from 
doctors, 
virologists and 
medical 
specialists who 
will never get on a 
mainstream 
program because 
they’ve sussed 
there is no virus” 

No. The existence of COVID-19 
has been confirmed by, among 
others, the World Health 
Organization, the National 
Department of Health, the 
National Institute of 
Communicable Diseases, the 
South African Medical 
Association, the Association of 
Surgeons of South Africa and 
the Health Professions Council 
of South Africa.  

No.  While Mr Icke refers 
broadly to “doctors, virologists 
and medical specialists”, he 
does not indicate or refer to any 
facts to support his statement, 
still less true facts 

66 As regards Icke’s reference to unspecified “doctors, virologists and medical 

specialists” who backed up his version – in the discredited London Real interview 

that was the subject of the Ofcom complaint – David Icke referred to one of the 

actual sources: a YouTube video of a New York Doctor who Icke alleges “broke 

ranks” and confessed that there was no such thing as Covid-19. But when one 

goes and looks at the interview with the Doctor nothing could be further than the 

truth.75 

67 Again, this is not a scenario of an individual forgetting to refer to factual 

information that actually exists. It is an individual who distorts factual information 

and who – eTV and Gareth Cliff – knew had distorted the only ‘facts’ that Icke 

referred to. But still there was no attempt to state that Icke was incorrect or refer 

to the fact that Icke’s views on Covid-19 were demonstrably false.  

 
74 Harry Cockburn, ‘Coronavirus: Scientists isolate virus responsible for deadly COVID-19 outbreak’, Independent, 

13 March 2020. 
75 Dr Cameron Kyle-Sidell was not saying (as Icke suggests) that Covid-19 did not exist. Rather his discussion was 

questioning the use of ventilators and the new nature of Covid-19 and how it could better be treated: 
https://www.youtube.com/watch?v=UmS4AL_jUeE  



37 

68 At no stage – either in response to the complaint or in either of the applications 

for leave to appeal – have the broadcasters sought to refute the abovementioned 

falsehoods contained in the broadcasts.   

69 Instead, the broadcasters claim that Mr Icke does make some reference to the 

facts on which his opinion rests.  But those facts are demonstrably false.  

70 Contrary to the position espoused by the broadcasters, MMA submits that these 

blithe references made by Mr Icke exacerbated the harmful nature of the 

broadcasts.  In particular, Mr Icke created the false impression that he had 

credible information to verify the claims he was making, without pointing the 

viewer to any such evidence to be able to test the credibility of his claims.  In this 

regard, as correctly noted by the Tribunal:  

“When the interview started, we were uncertain whether Mr Icke was 

perhaps a medical doctor, but later in the interview he stated that he was a 

journalist.  He added that he had done 30 years’ research.  He does not 

mention what the subject of his research was.  It could not have been 

COVID-19 because this virus was only identified towards the end of 2019 … 

If Mr Icke’s statement was intended to create the impression that he had 

done 30 years’ research on COVID-19, this comment was not justified – 

plainly put, it was a lie.”76 (Emphasis added) 

71 It is also not helpful to the broadcasters’ case that the other segments in the show 

contained more credible guests discussing the COVID-19 pandemic.  To the 

contrary, this would likely result in the ordinary viewer treating Mr Icke with the 

same level of credibility as the other guests.  In any event, the Codes require 

 
76 Ruling of the Tribunal at para 20.  (Emphasis added.) 



38 

each expression of comment to themselves be justifiable by facts that are true or 

fairly indicated and referred to.  In the present matter, Mr Icke was given a 

platform to disseminate patent falsehoods regarding the global pandemic, 

without any substantiation and in circumstances where the host himself made 

little to no credible effort to counter these views.  This is simply not countenanced 

by Clause 28.2.2 of the Subscription Broadcasting Code and clause 12.2 of the 

Free to Air Broadcasting Code. 

72 MMA submits that there was ample evidence before the Tribunal for it to have 

correctly come to the conclusion that the comments contained in the broadcasts 

were not based on facts truly stated or fairly indicated and referred to.  The 

broadcasters have failed to provide any evidence to the contrary.  Accordingly, 

there is no basis to find that the Tribunal was “clearly wrong” in finding that the 

broadcasts contravened clause 28.2.2 of the Subscription Broadcasting Code 

and clause 12.2 of the Free-to-Air Broadcasting Code, and the appeal falls to be 

dismissed. 

The failures by Gareth Cliff breached the clause 

73 Importantly, when the interview was broadcast on 22 and 23 July 2020 there was 

nothing “controversial” about David Icke’s opinions or the facts that they were 

based on. Quite the opposite, Icke’s views were demonstrably false.   

74 Cliff said the following:  

74.1 He described David Icke as “having some controversial opinions” 



39 

74.2 “Now some of what you say may sound crazy to some people, some of 

it makes sense to some people, but I’m a proponent of free expression, 

even if I don’t buy it, and everyone gets to decide for themselves”.  

74.3 “We won’t have time to interrogate this in any detail” 

74.4 “With you being banned from so many platforms … how can we find 

the balance, in your opinion, between blocking perceived harmful 

narrative and allowing actual freedom of expression? And who gets to 

decide, David?”  

75 eTV seeks to place a lot of emphasis on what Cliff apparently intended by 

including the interview segment with David Icke and its apparent purpose. eTV 

then claims that: “At no point does Mr Cliff ask Mr Icke to provide his views on 

Covid-19. In fact, Mr Cliff makes clear that he is not seeking to give airtime to Mr 

Icke’s Covid-denialism”.77 

76 With respect that is expressly contradicted by Gareth Cliff himself when he says:  

“Well I’m pleased to have given you a place to tell your story and to explain 

your position because so many people would rather shut you down but I 

think there are many of us who are left more confused than when we 

started”. (Emphasis added) 

77 Cliff then says he plans to get Icke “on the radio show as well, give you some 

room” – to give further airtime for Icke to explain his views.  

 
77 eTV’s heads of argument at p 9 para 29.  



40 

78 In fact, portraying something that is patently false as “debatable” or 

“controversial” is a technique that has been used throughout history to counter 

actual evidence that: (a) there is a link between smoking and lung cancer; (b) 

there is a link between HIV and AIDS; (c) that the holocaust, in which 

approximately 6 million Jewish people were murdered by the Nazi party, took 

place.  

79 The reasonable viewer would assume that a trusted source like eTV would not 

host someone actively spreading disinformation, which was known to be false, 

without demarcating this. Particularly where, as eTV points out, the premise of 

the show is:  

“Gareth Cliff hosts smart and creative guests – both left and right-of centre 

thinkers, opinion makers, thought leaders and alternate voices to open our 

minds and prepare for change – the only thing of which you can really be 

certain. You may not always agree but … great minds don’t always think 

alike.”78 (Emphasis added) 

80 David Icke is not a great mind. Cliff did not say that David Icke’s views were 

nothing more than a harmful untrue narrative. Quite the opposite, Cliff said Icke’s 

views were merely “perceived” by some as harmful while “some of it makes 

sense to some people”. Which parts? The viewer was never told.  

81 In response to the extraordinary statements by Icke that “what I would call a 

pandemic hoax” and “The WHO was created by people like the rockerfeller family 

 
78 eTV’s heads of argument at p 4 para 8; Response to complaint at para 7.  



41 

to control global health policy from a central point”, the host’s immediate 

response is not to disagree at all but say: 

“Part of the reason I was curious to have you on is because this almost feels 

like a perfect storm for this kind of suppression of information, conspiracy 

theory stuff – it looks like the  world is ripe for all of this to take root at the 

moment because people just don’t know who to believe, right?” 

82 In various instances, Cliff was either silent, or expressed affirmation or 

agreement with such views, including by stating that “I’m pleased to have given 

you a place to tell your story and to explain your position”.  

83 Indeed, at times the host repeated the views expressed by Icke without in any 

way gainsaying or challenging them, for example: 

“You’ve been very vocal about this coronavirus pandemic being a planned 

conspiracy theory, a conspiracy rather for global governance. We won’t have 

time to interrogate this in any detail”. (Emphasis added) 

84 The word “interrogate” implies that there was a view that could still be 

interrogated, i.e. that there might possible be some degree of merit in Icke’s view. 

But Cliff suggesting as much is patently false. 

85 Chris Roper, a former editor of the Mail & Guardian, summed up Cliff’s various 

failures as a host in an opinion piece:79 

“Is it OK to hate Jews, and to blame them for the creation of the coronavirus? 

Is it OK to decide that the coronavirus doesn’t exist, and that if it does it’s 

spread by 5G technology, so it’s OK to beat up mobile technicians and set 

 
79 C Roper, “How conspiracist David Icke ‘confused’ Gareth Cliff”, published in Financial Mail, dated 6 August 2020 

available at: https://www.businesslive.co.za/fm/features/2020-08-06-how-conspiracist-david-icke-confused-
gareth-cliff/  



42 

fire to mobile infrastructure? I don’t know! Can we ever know? You decide 

for yourself. That’s freedom, buddy. I didn’t invent it. 

Some people on social media proffered a defence of Cliff’s decision to host 

Icke [before the programme aired], by claiming that he would use his 

Superior Intellect™ to demolish Icke’s arguments. That never happened, of 

course, and in fact Cliff very openly laid out his own rationale for his decision. 

‘I need to put a disclaimer upfront. You have been banned from social media 

platforms, and even from appearing on television internationally, for putting 

out what has been reported as harmful information,’ he said.”  

86 Ironically, as Roper notes, a “controversy” is defined as a discussion marked by 

the expression of opposing views.80 There was nothing of the sort in Cliff’s 

broadcast. For these reasons, too, the programme failed to comply with the 

comment clause in the BCCSA Codes.  

THE QUESTION OF SANCTION 

87 As noted above, the Appeal Panel will not upset the Tribunal’s decision at all 

unless it was clearly wrong.  

88 But this is particularly so in relation to the question of sanction. Even in court 

proceedings, appeal courts defer to the lower court on the issue of sanction, it 

can only do so where there is an irregularity of such an extreme nature that the 

irregularity is said to result in “a failure of justice”.81 

 
80 Ibid 
81 Bogaards v S 2013 (1) SACR 1 (CC) at paras 41 – 42  



43 

89 eTV was, with respect, extremely lucky that the Tribunal was a lenient as it was. 

Given the content of the broadcasts and the conduct of the broadcasters, as well 

as the seriousness of the contravention, MMA submits that the broadcasters 

were appropriately sanctioned with both an apology and a fine for the following 

key reasons:82 

89.1 First, the broadcasts were harmful in nature in the context of a global 

health crisis.  In this regard, the broadcasts were a clear example of 

disinformation pertaining to the COVID-19 pandemic.   

89.2 Second, the broadcasts were unlawful in terms of the Regulations 

issued section 27(2) of the Disaster Management Act. 

89.3 Third, the harmful and unlawful content was intentionally broadcast in 

circumstances where the broadcasters were aware thereof. 

89.4 Fourth, the broadcasters have shown no remorse or contrition for their 

conduct or the violation of the Codes. 

89.5 Fifth, the broadcasters have elected to continue to perpetuate the harm 

of the broadcasts through the ongoing publication on their website. 

90 It is apparent from the ruling of the Tribunal that the sanction was informed by a 

confluence of considerations, including the sincerity of the broadcasters’ 

proposal to broadcast an apology while the broadcasts remain accessible on the 

eNCA website;83 the potential harm to the population resulting from the 

 
82 Ibid at para 27 
83 Ibid at para 29. 



44 

broadcasts;84 the failure by the host to counter the misinformation divulged by Mr 

Icke;85 and the seriousness of the contravention and the potential harm it could 

have caused.86 

91 In the light of these considerations, MMA submits that the Tribunal was not 

wrong, let alone “clearly wrong”, in making its determination regarding the 

sanction.  Accordingly, the application for leave to appeal falls to be dismissed. 

Cumulative sanctions 

92 According to eTV, there is no precedent for both an apology and a fine being 

ordered by the Tribunal.  There is, however, ample authority which shows that 

cumulative sanctions may be imposed: 

92.1 In Loonat v Radio Islam, the Tribunal ordered both an apology and a 

fine taking into consideration the seriousness of the contravention.87 

92.2 In Hubbard and Warburton v Multichoice, the Tribunal accepted the 

apology by Multichoice, but was still of the view that the error amounted 

to aggravated negligence that was likely to have a very harmful effect 

on a substantial number of persons.88  The Tribunal therefore decided 

to impose a fine of R20 000, in addition to the apology, to demonstrate 

its conclusion that this was a serious transgression.89 

 
84 Ibid at para 30. 
85 Ibid. 
86 Ibid at para 32. 
87 Ibid at para 8. 
88 BCCSA Case No. 21/2011, 14 June 2011 at para 11. 
89 Ibid. 



45 

92.3 In Mthembu v Multichoice ANN7 Channel 405, the Tribunal ordered 

both an apology and the maximum fine of R80 000, and added that the 

apology must be broadcast for two consecutive days that correspond 

with the times on which the offending broadcasts were flighted.90 

Wording of the apology 

93 Clause 14 of the Constitution of the BCCSA provides the Tribunal with broad 

powers in determining an appropriate sanction.  In particular, clause 14.7 

empowers the Tribunal to “make any supplementary or ancillary orders or 

directions that it may consider necessary for carrying into effect orders or 

directives made in terms of this clause and, more particularly, give directives as 

to the broadcasting of its findings.” 

94 An apology is an important remedy in addressing the harmful nature of the 

broadcasts.  MMA submits that the apology set out in the ruling of the Tribunal 

complies with the requirements of Prince v Heart 104.9 FM, which stipulated 

that an apology should be heartfelt, seek to rectify the matter, be in the usual 

language style of the broadcasters, and be done with the necessary gravity.91  

Notably, in eNCA v Strydom and Taylor – where eNCA similarly argued that it 

should be reprimanded for its contravention rather than be directed to apologise 

– the Appeals Tribunal of the BCCSA dismissed the appeal and ordered eNCA 

to broadcast an apology in line with the prescribed wording set out by the 

 
90 BCCSA Case No. 01/2018, 9 February 2018 at paras 24-25. 
91 BCCSA Case No. 43/2013, 14 January 2014 at para 4. 



46 

Tribunal.92  Furthermore, in Loonat v Radio Islam, the Tribunal rejected the 

apology tendered by the broadcaster on the basis that it was not convinced that 

such apology was indeed sincere, and instead prescribed the wording to be used 

by the broadcaster.93 

95 Clause 14 of the Constitution of the BCCSA (in particular clause 14.7 thereof) 

make clear that there is nothing impermissible in the Tribunal providing the 

wording of the apology.  MMA notes that the parties to the complaint were 

provided with an opportunity to make submissions on the content of the apology 

before the Tribunal reached its ruling.  The broadcasters also do not point to 

anything incorrect or untoward in the content of the apology. 

CONCLUSION 

96 For the above reasons, MMA submits that the Tribunal was not wrong, let alone 

“clearly wrong”, either in its decision on the merits or the sanction. Quite the 

opposite, it is telling that eTV has had to resort to two radical arguments in order 

to attempt to justify the host’s conduct during the broadcast. Neither of these 

strategies is consistent with the text of the Code, the jurisprudence of the BCCSA 

or the particular need – as identified by the WHO – to curb the spread of 

disinformation during the Covid-19 pandemic in order to curb the virus.  

97 And while virtually the rest of the free world has deemed it not only acceptable 

but appropriate to limit David Icke’s views on Covid-19 and actively denounce 

 
92 BCCSA Case No. 14/2019, 23 August 2019 at para 16. 
93 BCCSA Case No. 03/2008, 14 February 2008 at para 8. 



47 

them as false, eTV – which proclaims itself to be “South Africa’s most trusted 

independent TV and online news brand”94 and “the most viewed English channel 

in the country”95 – still gives Icke’s views a platform on its website today, and 

does so without any additional warning to potential viewers. 

98 The appeal should be dismissed in its entirety. 

 
 
STEVEN BUDLENDER SC 
STUART SCOTT 
Counsel for Media Monitoring Africa 

 

AVANI SINGH  
Attorney for Media Monitoring Africa 

28 April 2021 

 

 
94  https://www.enca.com/about-enca 
95  https://www.etv.co.za/about 


