
 

CASE NUMBER: 15/2020 

JUDGMENT DATE:  25 NOVEMBER 2020 

 

 

ENCA         FIRST APPLICANT 

E-TV         SECOND APPLICANT 

 

and  

 

MEDIA MONITORING AFRICA      RESPONDENT 

 

 

APPLICATION FOR CONDONATION OF LATE FILING 

 

 

[1] The two Applicants have filed an application for leave to appeal against the finding made 

and the sanction imposed by the Tribunal in Case no 9/2020 released on 30 October 

2020.  However, the Applicants failed to deliver their application for leave to appeal 

within the 5 days limit provided for in Rule 4.1 of the Commission’s Procedure. 

 

[2] The Applicants were only one day late with their application and gave the following 

reasons for the lateness: 

 

The reason for this is that the legal team representing eNCA and e.tv were unavailable 

until Tuesday and needed to prepare the application which also needed to be ratified by 

representatives of eNCA and e.tv. 



2 
 

I submit that the time of the lateness of the delivery of the application is extremely short, 

the reasons thereof justifiable and that the respondents have good prospects of 

succeeding in the appeal for the reasons set out in the application for leave to appeal.  

Further, no party will be prejudiced by the delivery of the application for leave to appeal 

less than one day late. 

 

[3] The Respondent in this matter, in response to the application for condonation, informed 

us that it abides by my decision and that it has no objection that the application for leave 

to appeal be decided on papers and without the necessity to have a hearing. 

 

[4] After considering this application for condonation of the late filing and taking into 

account the fact that the application was filed only one day late, and because the subject 

matter of the judgment against which the applicants want to appeal is of particular 

importance, I have decided to condone the late filing of the application for leave to appeal 

and to proceed with my finding on the merits of this application. 

 

 

APPLICATION FOR LEAVE TO APPEAL 

 

 

[1] The Applicants’ arguments why leave to appeal should be granted, can be summarized as 

follows: 

 

1.1 The Applicants persist in their argument, as submitted at the hearing, that the 

interview with Mr David Icke had as its purpose a discussion on freedom of 

expression. The finding by the Tribunal was that the overall impression by the 

viewers would have been that the purpose of the interview was to discuss Mr Icke’s 

views on the COVID-19 pandemic. The argument by the Applicants does not 

convince me otherwise. 

 



3 
 

1.2 It is also argued by the Applicants that the statements by Mr Icke were not being 

presented as information.  The question is: “What is information?”  In terms of the 

Oxford Dictionary of Current English, “information” includes knowledge that is 

provided. The interviewee was introduced as a knowledgeable person who had 

done 30 years of research.  It is not unreasonable to conclude that the interviewee’s 

statement that Covid-19 is a “pandemic hoax” and adding that he has “absolute 

factual evidence” to support the statement, could probably have been interpreted by 

the viewers as “information” on the pandemic. This also applies to the other 

statements made by the interviewee. 

 

1.3 The Applicant’s argument that the Tribunal’s view on the threat to the health of the 

public is purely speculative, is not convincing. The basis of the argument is that 

there was no evidence that even one of the viewers was convinced that there is no 

virus.  The point is that the finding by the Tribunal was that there was a potential 

threat to the health of the public. In this the Tribunal is supported by a finding by 

the British regulator which published it’s finding on a complaint against a broadcast 

by London Life in Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin of 20 April 2020 – 

a finding of which we were not aware at the time when the Tribunal’s judgment 

was published.  I was made aware of this finding when reading the Respondent’s 

response to this application. The broadcast was of an interview with the very same 

Mr Icke. Although the British regulator applied a different rule of its Code which 

has the protection of the public from harmful and/or offensive material as its object, 

it is significant that the regulator referred to the unsubstantiated claims by the 

interviewee and to his statements which were without any scientific or other 

evidence. Further evidence as to the potentially harmful nature of the broadcast, is 

supplied by the Respondent in its reference to the fact that Facebook removed the 

official page of Mr Icke for publishing “health misinformation that could cause 

physical harm”. 

 

1.4  The last-mentioned arguments were the same that convinced the Tribunal that the 

comments of the interviewee were not made on facts truly stated or fairly indicated 



4 
 

and referred to. Statements like: he has “absolute factual evidence” that this is a 

pandemic hoax, without mentioning any evidence; “there is not a scientific paper 

on planet earth that has isolated the virus” while disregarding the evidence of 

research done in inter alia South Africa and Canada, referred to by the respondent; 

“the information has come from doctors, virologists and medical specialists” while 

not one name is mentioned, are all proof that facts were not truly stated or fairly 

indicated and referred to. 

 

1.5 The Applicants argue that the Tribunal added an additional requirement to those 

determined in Clause 28.2.2 (and Clause 12, respectively), namely that comment 

must be reasonable or justifiable and that the Tribunal is not competent to do so. In 

Magagula v e-tv1 the Tribunal found that while reasonableness is a defence against 

a claim for defamation, there is no reason why reasonableness could not be applied 

to a complaint of contravention of the Broadcasting Code. Just as the 

“reasonableness” defence worked in favour of the Broadcaster in that case, the 

“reasonableness” requirement works in favour of the Complainant in this case. In 

Worldwide Foundation CC t/a Rhino Force v SABC 22 it was stated that the right to 

freedom of expression must be exercised in a reasonable manner and that in that 

case the programme itself was neither reasonable nor justified. 

 

1.6 In response to the Applicants’ argument that the Tribunal conflated the test for 

news coverage with that for comment, the following should be kept in mind.  It is 

true that the requirement for news broadcasts is that only that which may be 

reasonably true may be presented as fact, and it is also true that (one of) the tests for 

comment is that it must be honestly held. The Applicants, in paragraph 12 of their 

application, analyse the Code’s requirements for comment which may be broadcast 

as follows: 

 

1.6.1 there must be an honest expression of opinion; 

1.6.2 it must be presented as an opinion rather as fact; and 

                                                           
1 Case 20/2007. 
2 Case 03/2014 



5 
 

1.6.3 the comment must be made on facts truly stated or fairly indicated and 

referred to. 

 What the Applicants do not say is that these requirements are conjunctive, in other 

words they are all applicable to the broadcast of an opinion.  Should a broadcaster 

fail on one of these requirements, the broadcast is in violation of the Code. The 

applicants state that “ … the key point is that the viewer is provided with enough 

information about the factual basis (or lack thereof) for Mr Icke’s opinions – to 

assess the value of that opinion for themselves.” That is precisely the point: the lack 

of a factual basis is so complete that the comments are not legally protected. I have 

already stated that the Tribunal found that the comment was not made on facts truly 

stated or fairly indicated and referred to and that decision stands. Even if the 

Tribunal erred in finding that the opinion of the interviewee was not honestly held, 

the broadcast failed to comply with the requirement mentioned under 1.6.3 above 

and thus the broadcast was in contravention of the Code. 

 

1.7 Rule 4.9 of the Commission’s Procedure determines: 

 

An Appeal Tribunal shall not set aside or amend a decision of the first Tribunal 

unless it is clearly wrong. 

 

The applicants have not convinced me that the decision of the first Tribunal was 

clearly wrong. 

 

[2] There remains only the application for leave to appeal against the sanction imposed by 

the Tribunal.  The Applicants state that they have been unable to find any precedent for 

the imposition of multiple sanctions like the Tribunal has done.  However, the 

Respondent has, in its submission, referred to three decisions of the Tribunal where 

multiple sanctions were imposed on each broadcaster. They are Loonat v Radio Islam3, 

Hubbard and Warburton v MultiChoice4 and Mthembu v MultiChoice ANN75.  In all 

                                                           
3 Case 03/2008. 
4 Case 21/2011. 



6 
 

three cases the broadcasters were ordered to broadcast an apology as well as to pay a fine.  

The purpose with broadcasting an apology is to inform the public that a contravention of 

the Broadcasting Code of Conduct has been committed and to make the public aware that 

the BCCSA is protecting the rights of broadcasters and the viewing and listening public 

alike.  

 

The purpose of a fine is to demonstrate the displeasure of the Tribunal with the degree of 

contravention of the Code and to serve as a warning to the broadcaster that future similar 

contraventions will lead to heavier sanctions. There is thus sufficient precedent for 

imposing multiple sanctions. 

 

For information: all findings of contraventions of the Code are reported annually to 

ICASA which is the licensing authority of all broadcasters. Multiple convictions of a 

broadcaster over time have consequences for broadcasters.  

 

As for the wording of the apology, Clause 14.7 of the Constitution of the BCCSA 

authorizes the Tribunal to give directives as to the broadcasting of its findings. This 

includes the authority to “dictate the precise wording of the apology to be broadcast” 

which the Applicants deny.  However, if the Applicants have any serious problems with 

the wording of the apology as prescribed in the judgment, they are welcome to approach 

the Registrar, submitting reasons for changing the wording.  This will be considered by 

the Tribunal.  

 

[3] In the result, I find that the Applicants have not made out a case that the finding of the 

Tribunal was clearly wrong and I do not think that there is a reasonable possibility that an 

Appeal Tribunal will find that the finding by the Tribunal was clearly wrong.  This 

applies to the finding of a contravention of the Code and to the sanction imposed.  The 

Applicants are ordered to broadcast the apology at the start of the episode of the 

programme “So what now?” following directly after receiving this ruling. The Applicants 

are also ordered to pay the fine of R10 000 (ten thousand Rand) to the Registrar not later 

                                                                                                                                                                                           
5 Case 01/2018. 



7 
 

than 15 December 2020, by the applicants jointly; the one paying, the other to be 

absolved. 

  

PROF HP VILJOEN  

CHAIRPERSON: BCCSA 

 

 

 


